witaminy

Witaminy są dla każdego z nas niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu oraz dobrego samopoczucia. Jedną z nich jest niezwykle ważna witamina A, należąca do grupy składników rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest gromadzona w tkance tłuszczowej oraz w wątrobie. I choć może wydawać się, że trudno o jej nie dobór – jest to spotykane zjawisko. Jest ono równie niebezpieczne, co nadmiar, który zbyt dużych ilościach może być toksyczny.

Jaki wpływ na nasz organizm ma witamina A?

Witamina A uczestniczy w wielu procesach zachodzących w organizmie. Są one niezbędne do tego, aby wszystkie narządy i komórki jak najlepiej pełniły swoje funkcje. I tak w przypadku witaminy A jest ona częścią syntezy białek i przemianach lipidów, procesu widzenia (a dokładniej – tworzeniu substancji umożliwiającej prawidłowe widzenie), budowania odporności i wspierania pracy układu immunologicznego oraz tworzenia szkliwa, czyli niezwykle twardej tkanki chroniącej zęby przed uszkodzeniami i urazami. Witamina A utrzymuje także prawidłowy stan skóry, paznokci i włosów oraz ochrania błony śluzowe gardła przed działaniem szkodliwych drobnoustrojów.

Optymalny poziom witaminy A został określony na poziomie 500 µg – 900 µg, w zależności od wieku i płci. Nieco większe zapotrzebowanie występuje u kobiet karmiących, które powinny dostarczać maksymalnie nawet do 1300 µg. Zwiększenie przyjmowania rekomenduje się także osobom cierpiącym na choroby układu pokarmowego, stosującym niskotłuszczową dietę, a także będącym w czasie długotrwałych infekcji oraz podwyższonego poziomu stresu.

Najlepsze źródła witaminy A

Z powyższych informacji wynika, że witamina A jest niezbędna do pełnienia wielu funkcji w organizmie oraz pracy poszczególnych narządów i komórek. Aby ocenić jej poziom, warto zdecydować się na badanie krwi. Otrzymując wynik, będziemy mieli informację czy należy jak najszybciej zdecydować się na zmianę diety oraz suplementację czy wręcz przeciwnie – ze względu na jej nadmiar – ograniczyć jej przyjmowanie. Oprócz preparatów – które można znaleźć m.in. tu https://www.apteka-melissa.pl/kategoria/witamina-ae,750.html, witamina A znajduje się także w produktach spożywczych (głównie w mleku i produktach mlecznych, wątróbce, jajkach, tuńczyku i tłustych rybach, cielęcinie, kurczaku, kaczce). Warto także mieć świadomość, że oprócz samej ilości tej witaminy w danym produkcie, istotna jest jej przyswajalność – zdarza się, że organizm ma skłonność do magazynowania niektórych składników, inne natomiast – bardzo szybko zostają z niego wypłukane. Jest to jednak niezwykle indywidualna kwestia, którą możemy ocenić jedynie dzięki wnikliwej obserwacji własnych reakcji oraz dzięki systematycznej współpracy z lekarzem, który równie dobrze zna nasz organizm.

http://beauty-women.pl/wp-content/uploads/2018/07/witamina-a-1200x800.jpghttp://beauty-women.pl/wp-content/uploads/2018/07/witamina-a-420x280.jpgBeauty WomenZdrowiewitamina a,witaminy,zdrowieWitaminy są dla każdego z nas niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu oraz dobrego samopoczucia. Jedną z nich jest niezwykle ważna witamina A, należąca do grupy składników rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest gromadzona w tkance tłuszczowej oraz w wątrobie. I choć może wydawać się, że trudno o jej nie dobór...